Hableány

Nem tudom levenni a szememet a köztévé élő adásáról, ahogy kiemelik a Hableány kirándulóhajó roncsait.

A hajóban valószínűleg még mindig ott vannak az áldozatok (négy embert még keresnek, négyet nemrég emeltek ki), akik örök álmukat alusszák. E tragédia minden hírt felülír – a válaszunk, az élet igenlése mindennél fontosabb, eltörpülnek mellette az eddig fontos hírfolyamok. Mi lesz Manfred Weberrel? Hogyan leckézteti Európát Soros? Hányadik levelét írja meg Szanyi Tibor. Hányadik pártját váltja, hányadik ötletével hozakodik elő Karácsony Gergely? Miként tülekednek a főpolgármesteri székért Puzsér Róbert, Kerpel-Fronius Gábor, Schmuck Andor vagy Kálmán Olgica, a „független” újságíró”, aki Dobrev Klára hívó szavára azonnal a csatasorba állt?

Ilyenkor, amikor emberek ennyire értelmetlenül halnak meg, minden-minden lényegtelenné válik.

Igen, lényegtelenné válnak a Kálmán-Ujhelyi-féle karrieristák, az önző, külföldről pénzelt Jávorok, Tóth Bercik, Cseh Katkák vágyai, törekvései és további pusztításai.

Tudjuk, a Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en tartózkodtak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Csupán hét utast sikerült kimenteni.

A Hableány sétahajó kapitányának a lánya az RTL Klubnak adott exkluzív interjút. Minden nap beszéltek telefonon, utoljára a baleset előtti napon találkoztak, amikor gyereknap alkalmából fagyizni mentek „Iszonyatos fájdalom, ha arra gondolok, hogy az volt az utolsó” – mondta az utolsó találkozójukról a lány, aki fantasztikus apának és fantasztikus hajósnak nevezte néhai édesapját. A lány, könnyeivel küszködve, arról is beszélt, nap mint nap a Margit hídon jár át dolgozni, és mindig eszébe jut, hogy az édesapja ott fekszik a Dunában.

Közben percről percre újabb hírek látnak napvilágot az MTV 1-en. A búvárok megtalálták a hajó kapitányát a vezérlő hídon, aztán sorban hozzák fel az áldozatokat a hetven éves hajótestből. Négy turista testét még keresik.

Aztán megható pillanatok következnek. A mentőalakulat tagjai közül többen tisztelegtek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsából kiemelt holttest mellett, a hídnál horgonyzó uszályon. A hajón szolgáló magyar matrózt már korábban megtalálták. Őt is családja, édesanyja, szerettei gyászolják.

A hajósok különleges anyagból vannak gyúrva, főként a magyarok, így hallottam. Kemény, bátor fiúk. Ismertem, ismerek közülük többet is. A hajósok, a nehéz munka végeztével sokszor betértek az egykori Matróz, Kikötő, Sziget Sörözőbe – így változtak a nevek idővel –, a Bem rakparton, a mai Revolution 56-ba, ahol néhány korsó vagy matrózfröccs (sör rummal) kíséretében órákig beszélgettünk. Sok hajóstörténetet hallottam ott a mátraballai öreg gépésztől és Babától, Pétertől, Zsolttól, Csabikától vagy Indiántól. Egyik sem volt ilyen tragikus. Feleségem, Nelli szerint, aki huszonöt évig vezette ezt a kocsmát, járt nála a Hableány kapitánya is, akit jókedélyű, de szigorú emberként ismert. El tudom képzelni, hogy amikor legázolta hajóját a Viking óriása, miként küzdhetett életéért.

Ez „kivégzés” volt, nem szokványos hajóstörténet.

Ugyanígy drámai lehetett a dél-koreai turisták halála is. Pihenni, látni, kikapcsolódni jöttek több ezer kilométerről Budapestre, s ez várt rájuk. Sok száz dél-koreai hozzátartozó várta őket vissza. Az információk alapján a szállodahajó ukrán kapitánya nem látott, nem hallott semmit az első percekben, csak beltrafált a több száz tonnájával a kis hajóba. Valóban így volt? Miért törölte ki az okostelefonjából az információkat? Honnan volt 15 milliója, hogy szabadon védekezhessen? Miért váltotta le védőügyvédjeit? Miért szaladt el a Viking hirtelen Németországba, és most miért kellett visszatérni, miután a hajó orrát újrafestették, Magyarországra? Miért halt tragikus halált 28 ember? Ki a felelős?

Megválaszolatlan kérdések, amelyek válaszra várnak.

Facebook hozzászólások

Ez is érdekes

Kísérlet a népi öngyilkosságra

Most, hogy Szent István napjára, államalapító királyunkra emlékezünk, eszembe jutott, hogy több mint ezer év …

8 hozzászólás

  1. Vajda Miklós

    A történetben benne van a katasztrófa idején tapasztalható emberi helytállás is, meg a sunyi, a felelősség elkerülésére törekvő magatartás is. A leggyanúsabb az, hogy a Viking azonnal elhagyta az országot, majd visszatért átfestett orral. Gondolom, hogy idő közben a lehetséges bizonyítékokat is eltüntették.
    Ennek azonban más más olvasata van: A mindent felülíró kapzsiság.
    A Viking tulajdonosa kimenekítette a hajóját, eltüntette a bizonyítékokat, majd visszatért egy újabb turistaútra, mert az üzlet, az üzlet, és ez a legfontosabb! Nem számít sem koreai, sem magyar élet, még a hajót is átfestik hülyének nézve mindenkit, talán még azt is letagadnák, hogy ott voltak.
    A profit a legfontosabb!
    Kíváncsi vagyok arra, hogy a hajótulajdonos cég ügyvédei hogyan fogják majd letagadni, minimálisra csökkenteni a mentőakció a kiemelés , valamint a nyomozás, és a büntetőeljárás költségeit.
    De a magyar hatóságok is hibát követtek el, mert hagyták, hogy a Viking elhagyja az országot.
    Az egész tragédia egyik legnagyobb tanulsága az, hogy csak a pénz számít.

    • ►Vajda Miklós
      Nem azonnal hagyta el az országot, mert a hatóságok két napig vizsgálódtak rajta, s csak utána engedték útjára.
      Amikor visszajött, újra átnézték.
      Hogy ismét munkába állt, annak természetesen anyagi okai (is) vannak. (Mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia a tulajdonosnak, nem is árt, ha erre felkészül.)
      (Remélem, nem hiszi, hogy a Viking Sigynt vagy a tulajdonosát védem!)

    • dr.Villányi Ottóné

      Kedves Miklós !
      Már kezdettől fogva nem értettem, hogyan mehetett tovább egy ilyen baleset után a hajó.
      Ha ez a közúton történik, azonnali a rendőri intézkedés, ráadásul egy ez nagyon komoly tömeg-szerencsétlenség volt.

      Nagy szeretettel hallgatom a mindig tanulságos hozzászólásait.

      Ismeretlenül is üdvözlettel
      Villányi Márta

    • Gál György

      Hát ha a karcolásokat le is festették,attól még ott vannak a felvételek,amelyek-karcolás ide vagy oda,már nem túl sokat jelent- a Viking volt a hibás! Ezt,azt hiszem,ez már vitathatatlan! Ennyi!

  2. Ha közlekedési balesetben csak megtörök, meghúzok egy autót és a tulaj ragaszkodik a hatósági jegyzőkönyvhöz nem hagyhatom el a helyszínt. Személyi sérülés estén már cserbenhagyás a helyszín elhagyása.

  3. Itt tömegszerencsétlenség történt!!! A tömegszerencsétlenséget okozó jármű nem mehetett volna sehova se, le kellett volna zárni, pecsételni, stb. és az eljárás végéig itt kellett volna maradnia. És csak a hatósági vizsgálatot végzők (pl. igazságügyi műszaki szakértő) mehettek volna fel a fedélzetre vizsgálódni. És folyamatos őrzés védelem alatt kellett volna lennie, hogy senki semmit se tudjon megváltoztatni a hajón (adatrögzítők, stb.). De most már teljesen érdektelen minden újabb vizsgálódás a Viking Sigyn-en. Miután elengedték bármit machinálhattak a hajón, semminek sincs bizonyító vagy cáfoló ereje. Ugyan ez érvényes a kapitányára is. Szorgalmasan törölgetett a telefonjáról ki tudja milyen adatokat. Nem véletlen, hogy a hajót és a kapitányt is elengedték, nyilván azért, hogy a vizsgálat során bizonyos dolgok ne derülhessenek ki. És ehhez az aljassághoz asszisztálnak a magyar hatóságok. Szégyenletes! Ez hívják bűnpártolásnak.

  4. Istenem, mennyi rosszindulatú és nem valós dolgot írogatnak itt össze egyesek.
    A csúcs, a 30 éves titkosítás! Ráadásul már most!
    Ordít belőle, hogy az ország vezetését szeretné hibásnak.
    De a magyar hatóságok nem dilettánsok. Tudják mit csinálnak. És gondoljunk bele,
    egyedül kinek/kiknek az érdeke az, hogy ne ők, hanem M.o. jöjjön ki ebből bűnösként.
    És ehhez asszisztálnak itt egyesek – ellentétesen még a saját érdekükkel is!.
    Hát kik ők, hogy ilyenek?

  5. Sajnos balesetek tortennek, bunbakra az elvakultak vadasznak.
    Ez is Isten akaratabol esett meg, ki akarja szamon kerni?!

Hozzászólás a(z) Vajda Miklós bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük